Život medzi hviezdami

02.10.2020

Ak by som mala odporučiť sci-fi knižku pre niekoho, kto ešte žiadne science fiction nečítal, najskôr by to bola trilógia od Becky Chambers pod zjednocujúcim názvom Pútnik (Wayfarers). Čo už vlastne nie je úplná pravda, keďže autorka pripravuje štvrtý diel z tohto fascinujúceho vesmíru a ja sa ho neviem dočkať. Príbehy jednotlivých dielov sa odohrávajú vo vzdialenej budúcnosti, kedy ľudstvo opustilo Zem a našlo si svoje miesto vo vesmíre medzi mnohými zaujímavými mimozemskými druhmi.

Prvý diel, Dlouhá cesta na malou, rozlobenou planetu, sa zameriava na osudy posádky lode Pútnik, ktorej úlohou je vytvárať hyperpriestorové tunely vesmírom pre jednoduchšie cestovanie. Kapitán lode, Ashby Santoso, velí vskutku rôznorodej skupinke - pilotka Sissix z mimozemského druhu Ándrisiek; duo technikov Jenks a Kizzy (ľudia); Corbin, ďalší človek, ktorý sa stará o riasy; mimozemšťan rasy Grum zvaný Šéfdoktor, ktorý varí a zároveň je aj ošetrovateľ; sianatský pár Ohan, ktorí sú vlastne symbiózou dvoch druhov v jednom tele (hostiteľ a neurovír Našeptávač); a napokon lodná AI Lovey. Na začiatku knihy posádku doplní človek pôvodom z Marsu, Rosemary Harperová, ktorá je... účtovníčka.

Prečo som vymenovala všetky postavy? Nuž preto, že Dlouhá cesta na malou, rozlobenou planetu je o nich. O ich osudoch, vzťahoch, tajomstvách, snoch a túžbach. Príbeh ženú dopredu najmä postavy, ó, a ako som si ich ja všetkých zamilovala. Samozrejme, najviac ma fascinovali Ohan, a kto ma pozná, vie, že milujem príbehy, kde dôležitú úlohu zohráva umelá inteligencia.

Pokračovanie, Dvě místa na slunci, si rovnako získalo dôležité miesto v mojom srdci. Román sa zameriava tentokrát iba na dve postavy, z toho jednu sme už spoznali v prvom diely. Tretia časť, Zpráva o životě vesmířanů, nám predstavuje potomkov flotily Exodus, ktorá pred stovkami rokov opustila Zem. Žiaľ, musím poznamenať, že tento zatiaľ posledný diel je najslabší. Autorka obmedzila príbeh na ľudí a priestory lodí flotily Exodus. Už viac nespoznávame fascinujúce planéty a ešte fascinujúcejšie mimozemské rasy. To nemení nič na veci, že to bolo stále príjemné čítanie a ja túžim po ďalších a ďalších príbehoch z tohto úchvatného sveta.

Veľmi dôležitou súčasťou a ingredienciou všetkých dielov je optimizmus. Pozitívne nahliadanie na našu budúcnosť medzi hviezdami. Áno, nie všetko je dokonalé, nie každá rasa prijala ľudí s otvorenou náručou, dokonca ani samotné ľudstvo nie je zjednotené. Ale život a svet je taký, aký si ho spravíme. A postavy románov Becky Chambers sa snažia o ten najlepší možný. 

© 2020 Monikina knižnica
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky