Najlepšia sci-fi séria súčasnosti?

07.09.2020

Lásku k sci-fi mám takpovediac v krvi. Pamätám si, ako som s rodinou približne desaťročná pozerala seriál Star Trek - Nová generácia. Ale na skutočnú vášeň sa to premenilo približne pred dvoma rokmi práve vďaka trilógii Vzpomínka na Zemi od čínskeho autora Liou Cch´-Sina. Šla som do kníhkupectva kúpiť si knihu Dlouhá cesta na malou, rozzlobenou planetu od autorky Becky Chambers. Nemali ju. Ak ma poznáte, iste viete, že ak raz vstúpim do kníhkupectva s plánom kúpiť si knihu, určite s nejakou odídem (veľakrát, aj keď tam vstúpim s plánom nekúpiť nič). Očarila ma obálka prvého dielu, Problém tří těles, a slovné spojenie v anotácii - kontakt s mimozemskou civilizáciou.

Po dočítaní všetkých troch častí som ju chcela každému v mojom okolí odporučiť, ale väčšinou som sa nezmohla na slová. Ľuďom som ju popisovala neartikulovanými zvukmi, metaním rúk a opakovaním slova wau. Pokúsim sa byť teraz o čosi výrečnejšia.

Príbeh sa začína v období Veľkej kultúrnej revolúcie v Číne. Tento začiatok väčšina čitateľov považuje za problém, popisujú ho ako slabo a pomaly sa rozbiehajúci. U mňa sa však prejavila schopnosť, ktorá sa objavuje zriedkavo, naozaj iba pri pár dielach som ju zaznamenala. Schopnosť už na úplnom začiatku vedieť, že toto dielo budem milovať. Neviem to vysvetliť, je to niečo ako siedmy zmysel (šiesty je už obsadený).

O tridsať rokov neskôr postupne objavujeme s postavami veľké sprisahanie, ktoré by si nevymysleli ani najlepší konšpirační teoretici. Na scéne sa objavuje tajomná počítačová hra, za podivných okolností zomierajú vedci a my sa postupne dozvedáme viac. Ale to viac vám už, samozrejme, neprezradím. Čím menej toho viete pred začiatkom čítania, tým lepšie. A to ani nehovorím o ďalších dvoch dieloch. Za najlepší väčšina čitateľov považuje druhý, Temný les. Ja som nerozhodná. Každý jeden z nich je stavaný ako hádanka, ktorú je potrebné rozlúštiť, prípadne ako puzzle, ktoré treba zložiť. A záver každého dielu človeka nechá sedieť užasnutého s otvorenými ústami, v mojom prípade aj emočne vyčerpaného a z časti vydeseného.

Nie je pre mňa vôbec prekvapením, že táto science-fiction trilógia ohromila a nadchla milióny čitateľov po celom svete a je považovaná za hrdého pokračovateľa hard sci-fi tradície. Ako je to v tomto žánri zvykom, autor si vybral niekoľko vedeckých teórií a s neuveriteľnou dávkou fantázie a obrazotvornosti im vytvoril vesmír, v ktorom ich mohol detailne rozobrať a zreálniť. A najfascinujúcejšie je najmä, že v konečnom dôsledku to pokojne môže byť aj náš vesmír. I keď netreba opomínať slovo fiction v spojení science fiction.

Na záver sa musím ešte pristaviť pri jednom, žiaľ, negatívnom detaile. Najčastejšou výčitkou pre sériu a aj autora je často sa vyskytujúci sexizmus v jednotlivých dieloch. Minimum ženských postáv, ak tak, iba v pozícii ľúbostného objektu hlavného protagonistu, časté narážky na postavenie a pravú úlohu ženy a podobne. Môžeme argumentovať kultúrnym pôvodom autora. Ja za bežných okolností tolerujem iba argument s časovým kontextom a pri súčasných dielach nemám trpezlivosť znášať podobné frázy. Musím sa však priznať, že v tomto prípade som bola natoľko pohltená príbehom, až som si ich vôbec nevšimla, kým ma na to neupozornili iní čitatelia vo svojich recenziách. To sa mi ešte nikdy nestalo. Nech je aj toto pre vás dôkazom jedinečnosti a výnimočnosti tohto diela.

© 2020 Monikina knižnica
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky